کاهش درصد همانندجویی
صفر تا 100 سامانه همانندجو

ژوئن 13, 2023

خطاهای سامانه همانندجو

یکی از مواردی که دانشجویان در فرآیند ثبت پایان نامه، پروپوزال و مقاله در سامانه همانندجو با آن مواجه می شوند خطای “نوشتار، ویژگی‌های استاندارد را برای دریافت گواهی همانندجویی ندارد” است که در این مواقع علی رقم درصد پایین تر از استاندارد مورد نظر گواهی صادر نمی شود.

لازم به ذکر که توجه داشته باشید زمانی که شما متن پایان نامه، پروپوزال و مقاله را در سامانه همانندجو ثبت میکنید تا زمانی که درصد مشابهت بیشتر از استاندارد اعلامی از طرف دانشگاه یا موسسه و نشریه باشد (این درصد معمولا در صفحه اصلی حساب کاربری(داشبورد) سامانه همانندجو قابل مشاهده است) این خطاها قابل مشاهده نیست و این امر ناشی ازین موضوع است که زمانی که درصد همانندجویی و مشابهت متن بالاست، گزارش و گواهی به صورت خودکار صادر میشود ولی زمانی که درصد پایین باشد باید فرآیند تایید از طرف کارشناسان سامانه را طی کند و درصورت وجود هر یک از مواردی که در ادامه توضیح داده شده است، گواهی صادر نشده و متناسب با خطای گرفته شده، متن نیاز به اصلاح یا اقدامات خاص خود را دارد.

درصد مجاز همانندجویی
درصد مجاز همانندجویی

پیغام نوشتار، ویژگی‌های استاندارد را برای دریافت گواهی همانندجویی ندارد

در صورتی که پیغام “نوشتار، ویژگی‌های استاندارد را برای دریافت گواهی همانندجویی ندارد” یا عدد 199 (مربوط به دانشگاه تهران) را در کارتابل خود مشاهده کردید یکی از استانداردهای نگارش رعایت نشده است.   

  • وارد حساب کاربری خود شوید.
  • به قسمت درخواست‌های گذشته بروید.
  • روی آیکون ذره‌بین کلیک کنید.
  • من ربات نیستم را انتخاب کنید.
  • نظر کارشناس را مشاهده کنید.

    ایراد گرفته شده را نسبت به کل متن تعمیم دهید، کل متن را ویرایش کنید و فایل صحیح را مجددا” بارگذاری کنید.

در ادامه هر یک از خطاهای مربوط به پیغام نوشتار، ویژگی‌های استاندارد را برای دریافت گواهی همانندجویی ندارد به همراه راه حل برطرف کردن آن شرح داده شده است.

در مورد روش های کاهش درصد همانندجویی پایان نامه می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

خطای تکرار متن در سامانه همانندجو

در متن شما تعدادی از جملات یا پاراگراف‌ها چندین بار تکرار شده‌اند که این تکرار مورد قبول سامانه نمی باشد. متن خود را بازبیـنی کــرده و متن‌های تکراری را ویرایش کنید. دقـت کنید همــزمان از بارگــذاری و کــپی (در زمان بارگذاری متن در سامانه) استفاده نکرده باشید.

خطای ساختار نامناسب پاراگراف در سامانه همانندجو

ساختار نامناسب پاراگراف به این معنی است که: متن خود را از یک فایل pdf کپی کرده‌اید و وقتی فایل را در ورد کپی می‌کنید  راست چین/ چپ چین/ حروفِ کلمات/سطرها و یا دیگر تنظیمات متن بهم می‌ریزد. با راست چین کردن متن مشکل را به  ظاهر حل می‌کنید اما در واقع این مشکل حل نشده و سطرها شکسته شده‌اند (سطرها نصفه نیمه می‌باشند) .برای بر طرف کردن این مشکل باید متن را مجدد تایپ کرده و یا از برنامه های تبدیل متن استفاده کنید.

حل این مشکل را میتوانید به تیم همانندجویار بسپارید

خطای این مدرک پیشتر توسط کاربر/کاربران دیگری بارگذاری شده و مشکوک به کپی است.

خطای این مدرک پیش تر توسط کاربر/کاربران دیگری بارگذاری شده و مشکوک به کپی است بیشتر مواقع زمانی رخ میدهدکه دانشجو متن خود را با دو حساب کاربری مختلف در سامانه بارگزاری میکند.

اگه به این خاطر باشد مشکل مطابق آنچه در ادامه توضیح داده شده است قابل حل است، در غیر این صورت  باید متن را ویرایش کنید و مجددا بارگذاری کنید. تا مشابهت آن با اسناد ثبت شده در پایگاه همانندجو به زیر 15 درصد برسد( این درصد ربطی به درصد همانندجویی پایان نامه، پروپوزال یا مقاله ندارد، در تصویر زیر این عدد 55 است.).(فرآیند بازنویسی و اصلاح متن را میتوانید به همانندجویار بسپارید یا از طریق نرم افزار آنلاین بازنویسی متن پلاجیک اقدام نمایید.)

این مدرک پیشتر توسط کاربر/کاربران دیگری بارگذاری شده و مشکوک به کپی است
این مدرک پیشتر توسط کاربر/کاربران دیگری بارگذاری شده و مشکوک به کپی است

این متن توسط کاربر/کاربران دیگری که بخشی از ایمیل آن را در کادر سمت چپ در”صفحه دیدن نتیجه” مشاهده می‌کنید قبلا بارگذاری شده است و امکان صدور گواهی وجود ندارد. در صورتی که ایمیل مربوط به خودتان می‌باشد به نماینده دانشگاه و یا استاد راهنما بفرمایید از طریق ایمیل ثبت شده در سامانه همانندجو صحت اطلاعات (نام، نام خانوادگی، کدملی، موضوع دانشجو و آدرس کامل هر دو ایمیل‌/ایمیلهایی که با ایمیل شما مشابهت دارند) را در سامانه همانندجو از طریق تماس باما (به صورت تیکت) ارسال کنند و منتظر نتیجه بررسی از طرف کارشناسان سامانه همانندجو بمانید.

نکات مهم:

1-  درصورت ارسال تیکت، تنها برروی اخرین درخواست شما گواهی صادر می شود. لطفا بعد از اطمینان از ارسال متن نهایی خود، به استاد بفرمایید تا ایمیل ارسال کنند و گواهی صادر شود. در غیر این صورت برای هر بار تغییر نیاز به مکاتبه با استاد و تایید ایشان می باشد.

2- ثبت‌نام در “پشتیبانیِ سامانه همانندجو” و “سامانه همانندجو” جدا از هم می‌باشد. 

خطای چسباندگی کلمات در سامانه همانندجو

بعضی از عبارت‌های متن شما، به طور غیرمعمول بدون فاصله و چسبیده می‌باشند و کارشناس احتمال تخلف در ثبت درخواست همانندجویی را گزارش کرده است. لطفا پس از اصلاح متن، نسبت به بارگذاری دوباره آن اقدام نمایید.

نکات مهم :

نمونه های ذکر شده در گزارش سامانه، فقط بخشی از این موارد است. 

چسبیدن کلمات ممکن است به این خاطر باشد که شما در متن خود نیم فاصله را به صورت غیر استاندارد وارد کرده و همین امر باعث چسبیدن کلمات در سامانه می شود. چسبیدن کلمات ربط مانند ( در، با، هر و ….) به کلمات بعد از آن نیز می تواند علت خطای چسبیدن کلمات باشد.  

خطای متن درست تبدیل نشده است در سامانه همانندجو

فایل شما درست به فایل ورد تبدیل نشده است به همین دلیل سامانه پیغام عدم استاندارد نمایش می‌دهد . گفتنی است از قسمت راهنما،  تبدیل فایل زی پرشین برای همانندجو را مشاهده بفرمایید از ثانیه 5 تا 36 مربوط به تبدیل متن و امکان کپی در سامانه همانندجو فراهــم می‌شود. لازم به ذکر است اگر فایل لاتکس و یا زی‌پرشین خود را با پسوند zip ذخیره کنید می‌توانید آن را در سامـانه بارگـذاری کنید، در این صورت نیاز به استفاده از کپی و پیست نمی‌باشد.

خطای  متن کوتاه و ناقص در سامانه همانندجو

اگر پروپوزال بارگذاری می‌کنید شامل : چکیده، بیان مسئله، اهمیت و ضروت تحقیق، پیشینه، فرضیه، روش انجام تحقیق، هدف انجام تحقیق، روش تجزیه و تحلیل داده ها می باشد.

اگر پایان‌نامه بارگذاری می‌کنید شامل: پایان‌نامه در 5 فصل و به صورت کامل (تمام متن) بارگذاری می‌شود. گفتنی است بارگزاری اطلاعات کتاب‌شناختی (نام استاد، نام دانشگاه و ….)، فهرست مطالب و فهرست در برخی موارد که دانشگاه الزام نداشته باشد اختیاری است.

اگر مقاله بارگذاری می‌کنید باید تمام متن مقاله از چکیده تا نتیجه‌گیری را بارگذاری کنید.

استانداردهای نگارش برای سامانه همانندجو

  1. فرمت فایلword  باشد.
  2. متن اصلی(طرح پیشنهادي/ پایان‌نامه/ رساله) داخل تکست باکس ارسال شود. (مربوط به دانشگاه تهران)- منظور این است که متن را به همراه تکست باکس ارسال نکنید چون سامانه متن داخل تکست باکس را تخصی نمی دهد و در این صورت متن اصلا در سامانه بارگزاری نمی شود، پس حتما متن را به تنهایی کپی کنید.
  3. در متن بارگذاري‌شده کاراکترهاي ‌نامشخص و نامفهوم وجود نداشته باشد. مانند(#، %،؟، و …)
  4. تبدیل‌حروف به‌یکدیگرانجام نشده باشد (مثلا تبدیل‌ص به ض).
  5. جملات و پاراگرافهاي‌ تکرارِي‌ بیش‌از حد در متن وجود نداشته باشد .
  6. چسباندن و یاجداسازي ‌نامتعارف کلمات انجام نشده باشد.
  7. حروف بی‌معنا در متن بکار نرفته باشد.
  8. جابه جایی‌غیرمتعارف کلمات در جمله (مثلا تبدیل عبارت بیش‌از حد به حد از بیش درجمله) وجود نداشته‌باشد .
  9. از علائم نگارشی(استفاده زیاد از ویرگول،نقطه، فاصله، نیم‌فاصله و…)به صورت نادرست وبی‌جا استفاده نشده باشد.
  10. تبدیل کلمات به‌یکدیگر بدون دلیل انجام نشده باشد .
  11. خطاهاي املائی وجود نداشته باشد.
  12. متن غیرمرتبط ارسال نشود و نظایرآن را نداشته باشد.
  13. متن کامل بارگذاری شود ( برای پروپوزال شامل تمامی تیتر های اصلی ( مثلا عدم وجود روش تجزیه و تحلیل داده ها ایراد دارد) و  برای پایان نامه منظور از ابتدای فصل اول تا انتهای فصل پنجم است- (ارسال فهرست، منابع و پیوست اختیاری است))
  14. متن از طریق یک حساب کاربری ارسال گردد. ( ارسال با حساب های کاربری مختلف موجب کپی شدن و از دست رفتن اصالت متن می شود)
  15. متن از جایی مانند pdf کپی نشود. (بهم ریختگی متن و ساختار نامناسب پاراگراف) .

تقدم و تاخر در همانندجویی و ثبت

دانشجو دو سال پیش دفاع از پایان نامه را انجام داده و پایان نامه خود را در سامانه ملی پایان نامه، رساله و پیشنهاده ثبت کرده و امروز جهت امور فارغ التحصیلی مجاب به ارائه گواهی و مدرک همانندجویی شده که پس از ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو درصد مشابهت بالایی معمولا بیش از 90 درصد با پایان نامه ثبت شده توسط خودش دریافت کرده است.

به دلیل رعایت نکردن تقدم و تاخر در فرآیند همانندجویی و ثبت مدرک در “سامانه ثبت” ، درصد همانندی شما بالا می‌رود. تشابه اعلام شده با مدارک ثبت شده توسط خودتان در سامانه ثبت می‌باشد. رفع این مشکل در حوزه مسئولیت سامانه همانندجو نیست و باید با دانشگاه بررسی و حل شود.

گفتنی است برای رفع این مشکل باید یک نامه از طرف دانشجو خطاب به معاون پژوهشی دانشگاه نوشته شود و در آن اعلام شود به علت عدم رعایت تقدم و تاخر در سامانه ثبت و همانندجو درصد اعلام شده با پایان‌نامه/ پیشنهاده خود شخص می‌باشد. در این صورت نیاز است گواهی pdf ضمیمه شود و آدرس و شناسه  در گواهی در نامه نوشته شود . گامهای بعدی برعهده دانشگاه میباشد و باید از طریق دانشگاه پیگیری و حل شود .

موارد مربوط به حساب کاربری در سامانه همانندجو

رایانامه (ایمیل) خود را فراموش کرده‌ام.

با نماینده موسسه یا استاد راهنما جهت دریافت ایمیل ثبت شده در سامانه همانندجو مکاتبه کنید.

اگر به نماینده/ استاد راهنما دسترسی ندارید، حساب‌کاربری جدیدی درست کنید و دوباره درخواست همانندجویی خود را ثبت کنید( دقت داشته باشید اگر قبلا متن کامل پایان نامه یا پروپوزال را در سمانه بارگزاری کرده اید، ممکن است با خطای این مدرک پیشتر توسط کاربر/کاربران دیگری بارگذاری شده و مشکوک به کپی استمواجه شوید

گذرواژه (کلمه عبور) خود را فراموش کرده‌ام.

گام‌های زیر را انجام دهید:

    به سامانه همانندجو بروید.

    بر روی پیوند «گذرواژه‌ام را فراموش کرده‌ام.» کلیک کنید.

    رایانامه (ایمیل) خود را وارد کنید.

    به رایانامه (ایمیل) خود بروید و روی پیوند فرستاده شده کلیک کنید و رمز خود را تغییر دهید.

مشکل در باز شدن سامانه همانندج

مرورگرهای موزیلا، فایرفاکس و یا گوگل کروم را به کار ببرید، و تنظیمات پروکسی(Proxy)  را نیز غیرفعال کنید

لینک فعال‌سازی حساب‌کاربری دریافت نکرده‌ام.

در سایت همانندجو در قسمت تماس با ما نسبت به ارسال تیکت اقدام فرمایید. در صورتی که تاکنون از سامانه پشتیبانی استفاده ننموده‌اید، نخست در این بخش ثبت نام کنید و یا اگر قبلا ثبت تیکت کرده‌اید برای شما حساب کاربری ایجاد شده، که می‌توانید بعد از ورود به حساب کاربری درخواست فعال‌سازی حساب کاربریتان در سامانه همانندجو را ارسال کنید.

تفسیر گزارش همانندجویی

مفهوم رنگ/ اعداد/ درصد در نتیجه همانندجویی

تفسیر گزارش همانندجویی پایاان نامه
تفسیر گزارش همانندجویی پایاان نامه

رنگها: برای اینکه تفاوت بین منابع بهتر مشخص شود از رنگهای مختلف استفاده شده است .

اعداد: اعداد نشان دهنده منبعی می باشد که متن شما با آن متن مشابهت داد و برای دسترسی بهتر به آن منبع گزارش شده اند. منابعی که متن شما با آن مشابهت دارد، به ترتیب درصد تشابه از بیشترین درصد به کمترین درصد در جدولی در انتهای گزارش نمایش داده شده است.

درصد همانندی: درصد همانندی که در سمت راست نتیجه نمایش داده شده است بیانگر این موضوع می‌باشد که متن شما دارای چند درصد تشابه (دقیقا کپی) با متون دیگر است.

در صورتی که درصد همانندی به صورت جدول در بالا سمت چپ(کادر زرد رگ) نشان داده شده باشد، بدین معناست که متن شما قبلا توسط کاربر/ کاربرانی دیگر بارگذاری شده است، که قبلا در بخش خطاهاس سامانه همانندجو در مورد آن گفتیم.

در فرآیند ثبت پایان نامه و پروپوزال بعد از بارگزاری متن در مرحله بعد در قسمت صدور گواهی گزینه “نیاز به دریافت گواهی را ندارم” را انتخاب کنید، (دقت کنید در این حالت گواهی صادر نمی‌شود و فقط درصد و نتیحه همانندی نمایش داده می‌شود). در این حالت گزارش برای شخص خاصی استاد یا نماینده دانشگاه ارسال نمی شود و گزارش صرفا برای دانشجو قابل مشاهده است.

میخواهم گزارش برای استاد ارسال نشود.

دریافت گزارش همانندجو بدون ایمیل استاد
دریافت گزارش همانندجو بدون ایمیل استاد

کدرهگیری در سامانه همانندجو

در گواهی صادر شده در سامانه همانندجو، برای دیدن همانندی متن بارگذاری شده با منابع دیگر می‌توانید به نشانی ذکرشده در گواهی رفته و کدرهگیری گفته شده در گواهی را وارد و درصد و نتیجه همانندجویی را مشاهده کنید.

کد رهگیری گواهی همانندجو
کد رهگیری گواهی همانندجو

می‌خواهم عنوانم را ویرایش کنم

امکان ویرایش اطلاعات از جمله عنوان وجود ندارد، و برای ویرایش عنوان باید درخواست جدید با عنوان درست ارسال شود .

گفتنی است ارسال درخواست جدید با همان حساب‌کاربری باعث ایجاد تشابه نمی‌شود اما اگر حساب کاربری را تغییر دهید به دلیل مشابهت با ایمیل دیگر گواهی صادر نمی‌شود .

ویرایش اطلاعات حساب کاربری در سامانه همانندجو

به طور کلی کاربران نمی‌توانند اطلاعات خود را ویرایش کنند.

    اگر دارای درخواست همانندجویی می‌باشید، امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد، و باید مجدد ثبت نام کنید.

    اگر درخواست همانندجویی ارسال نکرده‌اید، در سایت همانندجو از قسمت تماس با ما نسبت به ارسال تیکت اقدام فرمایید.

    در صورتی که تاکنون از سامانه پشتیبانی استفاده نکرده‌اید، نخست در این بخش ثبت نام کنید و یا اگر قبلا ثبت‌نام کرده‌اید، برای شما حساب‌کاربری ایجاد شده که می‌توانید بعد از ورود به حساب‌کاربری نسبت به ثبت و ارسال پرسش یا خواسته خود اقدام کنید.

ایمیل و شناسه استاد در سامانه همانندجو برای ثبت نهایی و دریافت گواهی همانندجویی نیاز است در مرحله سوم ثبت پایان نامه و پرپوزال ایمیل استاد راهنما یا نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه محل تحصیل وارد شود، برای دریافت این ایمیل باید با استاد راهنما یا نماینده تحصیلات تکمیلی صحبت کنید. ممکن است به دلیل آپدیت سامانه در تاریخ 24 مهر 1401 و حذف شناسه ، ایمیل مورد تایید سامانه نباشد و نیاز به فعال سازی مجدد آن است.

الویت استفاده از سامانه‌های ایرانداک

مراحل استفاده از سامانه های ایرانداک
مراحل استفاده از سامانه های ایرانداک

سامانه گنج : این پایگاه هم‌اکنون مرجع بسیاری از پژوهشگران ایران و جهان است و روزانه بیش از ده هزار کاربر، ده‌ها هزار جست‌وجو در آن انجام می‌دهند. این پایگاه امکان جست و جو در پایگاههای اطلاعاتی ایرانداک را برای کاربران ایجاد می‌کند.

    سامانه پیشینه: سامانه پیشینه پژوهش در زمان تایید موضوع بکار می‌رود و به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کمک می‌کند تا از پیشینه موضوع پژوهش خود، به ویژه در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های انجام شده در کشور آگاهی یابند و از کار دوباره پرهیز کنند.

    سامانه همانندجو: همانندجویی قبل از دفاع انجام می‌شود. همانندجویی در نوشتار پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی، گامی در کمک به نگه‌داشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. «همانندجو» با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد.

    سامانه ثبت: ثبت بعد از تصویب پروپوزال و بعد از دفاع انجام می‌شود. دانشجویان بعد از تصویب پیشنهاده و دریافت همانندجویی، به این سامانه مراجعه و اطلاعات پیشنهاده خود را ثبت و شناسه رهگیری دریافت می‌كنند. پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها نیز بعد از دفاع ثبت و بارگذاری فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده پذیرش دانشگاه می‌شوند. دریافت شناسه رهگیری به‌‌منزله ثبت پایان‌نامه یا رساله در سامانه است و دانشجو باید آن را برای گام‌های بعدی به مؤسسه محل تحصیل اعلام کند. سپس دانشگاه وارد سامانه می‌شود و اطلاعات دانشجو را بررسی و اگر تأیید کند، در سامانه ثبت پایانی می‌شود.

در این مرحله ممکن به دلیل عدم رعایت موارد نگارشی و همچنین مغایرات فایل ارسالی با فایل تحویلی به دانشگاه مدرک شما رد شود و نهایتا متناسب با دلایل رد نیاز به اصلاح داشته باشد.

مزایای همانندجویار در کاهش درصد

 اصلاح و بازنویسی متن جهت کاهش درصد همانندجویی در مجموعه همانندجویار کاملا به صورت تخصصی توسط متخصص در همان رشته انجام می گیرد و علاوه بر کاهش درصد و رفع همانندجویی، متن نهایی به لحاظ محتوایی غنی بوده و قابل ارائه در جلسه دفاع می باشد

مقاله های مرتبط …

سرقت ادبی در پایان نامه

سرقت ادبی در پایان نامه

سرقت ادبی یک تخلف جدی در نوشته های دانشگاهی است و می تواند صدمات جبران ناپذیری به وجهه تحصیلی فرد وارد کند. این امر به...

همانندجویی پایان نامه

همانندجویی پایان نامه

همانندجویی پایان نامه چیست؟ همانندجویی پایان نامه (پروپوزال، مقاله و کتاب) سنجش میزان مشابهت متن پایان نامه با منابع...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *