کاهش درصد همانندجویی
سرقت ادبی در پایان نامه

آگوست 4, 2023

سرقت ادبی یک تخلف جدی در نوشته های دانشگاهی است و می تواند صدمات جبران ناپذیری به وجهه تحصیلی فرد وارد کند. این امر به ویژه برای نگارش پایان نامه صادق است – وظیفه ای که به تحقیق و تجزیه و تحلیل گسترده نیاز دارد. به عنوان یک نویسنده پایان نامه، اطمینان حاصل کردن از اینکه رساله شما یک کار کاملا اصیل است و حاوی محتوای سرقت ادبی نیست، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله ، برخی از راهکارهایی را که می تواند به کاهش سرقت ادبی در نگارش پایان نامه کمک کند، مرور می کنیم.

درک اینکه سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی

اولین قدم در کاهش سرقت ادبی، درک چیستی آن است. سرقت ادبی به استفاده از کار یا ایده های دیگران بدون دادن اعتبار یا استناد مناسب اشاره دارد. خواه تمام یا بخش‌هایی از کار شخص دیگری را کپی کرده باشید، در صورت عدم ارجاع مناسب، می‌توان آن را سرقت ادبی تلقی کرد.

1. از نرم افزار تشخیص سرقت ادبی استفاده کنید:

گزینه های نرم افزاری زیادی وجود دارد که می تواند به شناسایی موارد سرقت ادبی در کار شما کمک کند. برنامه هایی مانند  Turnitin، Grammarly، Copyscape و به ویژه سامانه همانندجو  می توانند به شناسایی هرگونه سرقت ادبی در پایان نامه شما کمک کنند. قبل از ارسال پایان نامه به مشاور یا استاد خود، متن خود را از لحاظ میزان همانندجویی بررسی کنید.  

2. منابع خود را ذکر کنید:

یکی از مؤثرترین راهکارها برای جلوگیری از سرقت ادبی، ذکر صحیح منابع است. وقتی از متن و ایده های دیگران استفاده می کنید، صرف نظر از میزان آن، حتما به آن ارجاع دهید. اطلاعات نقل قول مناسب، مانند نام نویسنده، تاریخ انتشار و جزئیات انتشار را درج کنید.

3. بازنویسی کنید:

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بخواهید ایده های شخص دیگری را در کار خود بگنجانید، اما نمی خواهید دقیقاً کلمات آنها را کپی کنید. این همان جایی است که بازنویسی متن چاره ساز می شود. به ویژه هنگام ترجمه متون لاتین، باید دقت کنید تصادفا سرقت علمی نکنید. اطمینان حاصل کنید که ایده های نویسنده اصلی به طور کامل بازنویسی شده است، و به شیوه صحیح نقل و قول شده است. جهت تسریع در روند بازنویسی متن میتوانید از پلاجیک (نرم افزار آنلاین بازنویسی متن فارسی) استفاده کنید.

4.  زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید:

شاید تعجب آور باشد که مدیریت زمان می تواند نقش بسزایی در کاهش درصد همانندجویی داشته باشد. ممکن است اگر احساس کنید که از روند انجام پایان نامه خود عقب افتاده اید، وسوسه شوید که بخش هایی از متن را از منابع آنلاین، مقالات،کتب و پایان نامه ها کپی و جایگذاری کنید. برای جلوگیری از این امر، دقت کنید که زمان خود را به طور موثر مدیریت می کنید و زمان لازم را برای نوشتن پایان نامه خود، به گونه ای که کاملا منحصر به فرد باشد را در نظر بگیرید.

اینها تنها برخی از استراتژی هایی است که می توانید برای کاهش درصد همانندجویی در پایان نامه نویسی استفاده کنید. با درک سرقت ادبی و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن، می توانید از یکپارچگی کار خود اطمینان حاصل کنید و به اصالت پایان نامه خود افتخار کنید.

مزایای همانندجویار در کاهش درصد

 اصلاح و بازنویسی متن جهت کاهش درصد همانندجویی در مجموعه همانندجویار کاملا به صورت تخصصی توسط متخصص در همان رشته انجام می گیرد و علاوه بر کاهش درصد و رفع همانندجویی، متن نهایی به لحاظ محتوایی غنی بوده و قابل ارائه در جلسه دفاع می باشد

مقاله های مرتبط …

صفر تا 100 سامانه همانندجو

صفر تا 100 سامانه همانندجو

خطاهای سامانه همانندجو یکی از مواردی که دانشجویان در فرآیند ثبت پایان نامه، پروپوزال و مقاله در سامانه همانندجو با آن...

همانندجویی پایان نامه

همانندجویی پایان نامه

همانندجویی پایان نامه چیست؟ همانندجویی پایان نامه (پروپوزال، مقاله و کتاب) سنجش میزان مشابهت متن پایان نامه با منابع...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *