سوالات متداول داوران جلسه دفاع پایان نامه ارشد و دکتری
در جلسه دفاع پایان نامه چه سوالاتی پرسیده می شود

سپتامبر 14, 2022

این سوال که ” در جلسه دفاع پایان نامه چه سوالاتی پرسیده می شود ” از سوالات چالش برانگیزی است که همواره ذهن دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در ماه ها و هفته های پایانی نزدیک به جلسه دفاع را به خود مشغول می کند.

احتمالا شما هم به این نکته فکر کرده اید که سرنوشت شما پس از چند سال تلاش در مقطع ارشد یا دکتری به همان 20 تا 45 دقیق تا حداکثر یک ساعتی بستگی دارد که در حضور اساتید راهنما و مشاور و اساتید داور به دفاع پایان نامه خود می پردازید.

هر چند فکر کردن به این موضوع خود دلهره آور است اما اگر تیپ کلی این سوالات را بدانید و قبل از شرکت در جلسه دفاع برای آن ها پاسخ های قانع کننده داشته باشید با درصد احتمال بالایی می توانید یک دفاع خوب و کم استرس داشته باشید.
در هر حال پاسخ به اینگونه سوالات نیازمند آمادگی قبلی و صد البته دانستن نکاتی است که احتمالا تا قبل از شرکت در جلسه دفاع به آن ها برخورد نکرده اید.
اگر می خواهید با دانستن کلیت سوالات مطرح شده در جلسه دفاع توسط داوران دفاعی بهتر و راحت تر را تجربه کنید در ادامه این مقاله از وب سایت همانندجویار با من همراه باشید.

سوالات داوران در جلسه دفاع

🔹در بسیاری موارد سوالات جلسه دفاع پایان نامه سوالاتی روتین و معمولی هستند و مشکل چندانی ایجاد نمی کنند چون دراغلب موارد اساتید داورغالبا به موضوع مطرح در پایان نامه تسلط و اشراف کامل ندارند و اطلاعات آن ها بیشتر در خصوص روش شناسی،  شناخت منابع پایان نامه و حوزه های کاربردی است به همین جهت معمولا سوالات اساتید بیشتر حول و حوش کلیات پایان نامه، مباحث عمومی و اصول و نکات نگارشی می باشد.

در جلسه دفاع پایان نامه چه سوالاتی پرسیده می شود

در جلسه دفاع پایان نامه چند دسته سوال وجود دارد که معمولا عمومیت دارد و اساتید و داوران از دانشجو می پرسند. این سوالات معمولا در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • سوالات مربوط به مساله مورد بررسی و ماهیت موضوع
  • سوالات مربوط به ادبیات پایان نامه و تحقیقات انجام شده در خصوص موضوع
  • سوالات مربوط به روش تحقیق و چگونه اجرای پایان نامه
  • سوالات مربوط به نتایج حاصل از تحقیق و تحلیل و تفسیر آن ها
  • سوالات متفرقه

در ادامه به بررسی هر کدام از این دسته سوالات می پردازیم:

سوالات مربوط به موضوع و ماهیت آن در جلسه دفاع

معمولا و در اکثر موارد قریب به اتفاق اولین سوالات داوران در جلسه دفاع درباره موضوع مورد بررسی، ماهیت موضوع پایان نامه و اهمیت و ضرورت آن می باشد.

سوالاتی که در مرحله بعد پرسیده می شود معمولا در خصوص چگونگی و روش تدوین پرسش ها و فرضیه ها می باشد.

معمولا دانشجو در فصل اول و کلیات مربوط به پایان نامه خود به این مسایل پرداخته است و لازم است که بر آن ها تسلط کافی داشته باشد. پس تسلط کامل به مواردی چون بیان مساله و موضوع پایان نامه، سوالات و فرضیات و چگونگی تعریف موضوع و طرح سوالات و فرضیات و مراحلی که برای این کار طی شده است برای پاسخ به سوالات این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.

یکی از سوالات دیگری که ممکن است در خصوص موضوع پرسیده شود مربوط به نوآوری تحقیق می شود.البته ممکن است نوآوری مربوط به موضوع نباشد و مثلا نوآوری در خصوص روش تحقیق پایان نامه باشد اما معمولا نوآوری به نوعی با خود موضوع و ماهیت آن در ارتباط است.

سوالات مرتبط با ادبیات و پیشینه تحقیق در جلسه دفاع

همانگونه که می دانید در پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکتری بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق و بررسی و تجزیه و تحیلیل کارهایی که قبلا در خصوص موضوع انجام شده و اطلاع از زمینه های تحقیقات قبلی از اهمیت فروانی برخوردار است.

با توجه به این موضوع طرح سوال توسط داوران از این بخشی امری قابل انتظار و بدیهی است. پس بایستی بر این بخش از پایان نامه خود نیز به خوبی اشراف داشته باشید.

سوالات مربوط به روش تحقیق و چگونگی اجرای تحقیق در جلسه دفاع

بخش مهمی از سوالات داوران مربوط به روش تحقیق و روش اجرای تحقیق می شود.

همانگونه که می دانید چگونگی اجرای تحقیق و چالش های مربوط به اجرا در پایان نامه ها از اهمیت زیادی برخوردار است و بخش زیادی از سوالات داوران و اساتید در جلسه دفاع با روش اجرای تحقیق در ارتباط است. برخی از سوالات متداول در جلسه دفاع پایان نامه که ارتباط تنگاتنگی با روش تحقیق دارند موارد زیر هستند:

  • چرا روش حاضر را در پایان نامه و تحقیق خود انتخاب کرده‌اید؟
  • مزیت و برتری روش شما نسبت به دیگر روش‌های مشابه چیست؟
  • روش تحقیق خود را چگونه اجرا کردهید؟
  • در هنگام اجرای روش تحقیق با چه موانع و مشکلاتی مواجه شدید؟

سوالات مربوط به نتیجه گیری تحقیق در جلسه دفاع پایان نامه

نتایج هر تحقیق ماحصل کارهای انجام شده در تحقیق است و بدون شک مهمترین بخش یک پایان نامه است. پس به طبع اهمیت آن سوالاتی هم در خصوص آن توسط داوران در جلسه دفاع طرح می شود. اما این نتایج زمانی ارزشمند است که با تفسیر و تحلیل درست، منطقی و علمی همراه شود پس جای تعجب نیست که بخشی از سوالات اساتید و داوران مربوط به تفسیر نهایی دانشجو از نتایج کارش باشد.

معمولا از این بخش نیز سوالات زیر در جلسه دفاع طرح می شود:

  • یافته های پایان نامه شما چیست؟
  • آخرین یافته های مهم در خصوص موضوع پایان نامه شما چیست؟ (این سوال ممکن است در بخش ادبیات و پیشینه تحقیق نیز مطرح گردد)
  • یافته های پایان نامه شما چه تفاوت ها و شباهت هایی با تحقیقات مشابه دارد؟

سوالات متداول در جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری

در بخش قبل به کلیت سوالات و اینکه از هر بخش از پایان نامه ممکن است چه سوالاتی از دانشجو پرسیده شود پرداختیم. در این بخش قصد داریم که سوالات متداول در جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری را به صورت مختصر مرور کنیم. این سوالات موارد زیر را شامل می شود:

  • دلیل انتخاب این موضوع برای پایان نامه چیست؟
  • برتری موضوع شما نسبت به سایر موضوعات در این حوزه چیست؟
  • پایان نامه شما چه مشکل یا مساله ای را حل می کند؟
  • کاربرد موضوع پایان نامه از لحاظ عملی چیست؟
  • کاربرد نظری پایان نامه چیست؟
  • نتایج پایان نامه شما چه شباهت ها و تفاوت هایی با سایر تحقیقات مشابه دارد؟

پرسش هایی که باید در جلسه دفاع پایان نامه ارشد و دکتری به آن پاسخ دهید

جمع بندی

در این مقاله از وبسایت همانندجویار به بررسی و توضیح سوالات متداول در جلسه دفاع پرداختیم و سعی کردید برای سوال مهم ” در جلسه دفاع پایان نامه چه سوالاتی پرسیده می شود ؟ ” جواب هایی را ارائه دهیم و با طرح سوالاتی که عمومیت بیشتری در جلسه دفاع دارد شما را با کلیت این سوالات آشنا کنیم.

به این نکته توجه کنید که با توجه به موضوع، رشته، گرایش و زمینه پایان نامه شده ممکن است سوالات متعدد و متنوع دیگری نیز در جلسه دفاع مطرح گردد که پاسخگویی مناسب به آن ها نیازمند تلاش فراوان و تسلط کامل بر پایان نامه و جنبه های مختلف آن است.

اگر شما نیز ضمن مطالعات خود به سوالات دیگری برخورد کرده اید یا نظر، انتقاد یا پیشنهادی در خصوص مطالب این مقاله دارید آن را در کامنت ها با ما و سایر دوستان مطرح نمایید.

همچنین ما در وبسایت همانندجویار یک دوره آموزشی در خصوص جلسه دفاع پایان نامه در قالب یک کارگاه آموزشی تهیه کرده ایم که در صورت نیاز می توانید با مراجعه به بخش دوره های آموزشی وبسایت آن را تهیه کنید.

امیدواریم که دفاع خوب و کاملی داشته باشید و با بهترین نمره دفاع فارغ التحصیل گردید. پیشاپیش ما در همانندجویار برای شما آرزوی موفقیت در دفاع از پایان نامه داریم.

مزایای همانندجویار در کاهش درصد

 اصلاح و بازنویسی متن جهت کاهش درصد همانندجویی در مجموعه همانندجویار کاملا به صورت تخصصی توسط متخصص در همان رشته انجام می گیرد و علاوه بر کاهش درصد و رفع همانندجویی، متن نهایی به لحاظ محتوایی غنی بوده و قابل ارائه در جلسه دفاع می باشد

مقاله های مرتبط …

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *